Mikkel Sibe og Christopher Leiknes slår et slag for alternative læringsformer

Gode læremidler og alternative læringsformer

Vi skal sørge for helhetlig tilbud til barn og unge slik at alle får muligheten til å utvikle sine kvaliteter

Derfor har vi i vårt program slått fast at:

"Vi skal sørge for gode læremidler for alle elever i Enebakk-skolen, med en god kombinasjon av digitale og fysiske læremidler og mulighet for alternative læringsformer".

Som Mikkel og Christopher skriver i Enebakk Avis:"Det er nemlig ikke alle som klarer seg så godt i A4-skolen. Noen vil alltid komme til å være mer i takt med å løpe rundt, noen er veldig god til å følge med mens andre gjør heller helt andre ting enn oppgaven som står foran dem. Det er derfor det er viktig å tilrettelegge for alternative læringsformer i skolen, slik at alle elever har mulighet til å føle en mestringsfølelse i egen skolehverdag".

Les hele innlegget i Enebakk Avis ved å følge lenken  - eller se lenger ned på siden.

Slår et slag for alternative læringsformer

Mens man i barnehagen trekker læring inn i leken og tilrettelegger etter barnas behov og ønsker, blir du på skolen satt bak en pult hvor du skal sitte time etter time, hver dag de neste tretten årene. Det er vel og bra for de som klarer det. Dessverre veier begrepet «de som klarer det» relativt tungt i debatten.

Det er nemlig ikke alle som klarer seg så godt i A4-skolen. Noen vil alltid komme til å være mer i takt med å løpe rundt, noen er veldig god til å følge med mens andre gjør heller helt andre ting enn oppgaven som står foran dem. Det er derfor det er viktig å tilrettelegge for alternative læringsformer i skolen, slik at alle elever har mulighet til å føle en mestringsfølelse i egen skolehverdag. Det er elevens evne til å kjenne mestring og læring vi må strekke oss etter. Vi kan ikke fortsette den samme praksisen som har vært i alle år; du sliter, rett inn på en PP-kontor, utredning, mindre grupper.

Og det er mange fordeler med alternative læringsformer. En av de største fordelene er at de kan tilpasses til den enkelte elevs behov og læringsstil. Tradisjonell undervisning kan være begrensende for noen elever som ikke lærer best gjennom forelesninger og tekstbøker. Alternativ læring kan gi disse elevene muligheten til å lære på en måte som passer bedre for dem. Dette kan forbedre deres forståelse og kunnskap, samt øke deres selvtillit og motivasjon. I tillegg kan alternative læringsformer ofte være mer engasjerende og interaktive for de som ikke lærer gjennom bøker og pult. Dette kan gjøre læringen mer interessant og gøy for elevene, og kan føre til at de beholder kunnskapen bedre. Interaktive spill, bygge motor, lære gjennom stell av hund eller simuleringer kan gi elevene en praktisk tilnærming til læringen, som kan være spesielt nyttig for elevene som lærer best gjennom å gjøre ting i praksis.

Derfor er jeg utrolig glad for at regjeringen nå kommer med forslag til ny opplæringslov som legger til rette for å lovfeste at alle elever skal ha rett til medvirkning, slik at elever som trenger tilrettelegging endelig skal bli hørt fremfor at alt om hvordan og hva bestemmes ovenfra. Samtidig foreslås det å tydeliggjøre reglene for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging blant annet gjennom et løft i tilpasset opplæring slik at personer med særlig egnet kompetanse også kan være en bidragsyter inn i skoleverket. Dette er noe vi i Enebakk Arbeiderparti også legger til grunn i vårt program. Vi ønsker mulighetene for alternative læringsformer velkomne for de som måtte trenge det. Arbeiderpartiet tror på eleven og læreren, og vi i Enebakk Arbeiderparti skal hver dag fortsette å jobbe for at dette også sikres for alle elever i Enebakkskolen.